Vulkaan Irazu - Reisverslag uit San Pedro, Costa Rica van Marleen Rosien - WaarBenJij.nu Vulkaan Irazu - Reisverslag uit San Pedro, Costa Rica van Marleen Rosien - WaarBenJij.nu

Vulkaan Irazu

Door: Marleen

Blijf op de hoogte en volg Marleen

25 Oktober 2008 | Costa Rica, San Pedro

Hola!

Vandaag mijn belevenissen van gisteren en wat meer informatie over het schildpaddenproject. Ik ga zo naar San Jose waar ik met Marleen en Carlijn heb afgesproken. We gaan in ieder geval op zoek naar souvenirs en een muskietennet voor Marleen. Als we zin en tijd hebben gaan we ook nog een museum bezoeken, anders doe ik dat waarschijnelijk mijn laatste vrijdag samen met mijn mama tica. In mijn eentje is ook zo saai.
Gisteren ben ik alleen met Marleen, Carlijn was helaas ziek, naar vulkaan Irazu geweest. Dit is de hoogste en nog actieve vulkaan van Costa Rica en is tevens de hoogste berg van het gebergte Cordillera Central. Uit de naam Irazu kan worden afgeleid dat de vulkaan vroeger qua activiteit indrukwekkend moet zijn geweest. De naam is namelijk samengesteld uit drie indiaanse woorden: i (schok), ara (donder) en tzu (berg): berg van schokken donder. Zoals ik al in het bericht over de vulkaan Poas heb verteld zijn er ongeveer 67 vulkanen nog actief, maar wat jullie (en ik trouwens ook) nog niet wisten is dat er in totaal 200 vulkanen zijn in Costa Rica!
Marleen en ik werden tegen achten opgehaald bij school en met nog een aantal andere mensen zijn we in een uur naar de vulkaan gereden. Onderweg prachtige vergezichten op de bergen die in wolken gehuld waren. Omdat het regende hadden Marleen en ik de hoop al een beetje opgegeven dat we de krater zouden kunnen zien. Maar toen we eenmaal boven waren bleek het ondanks de regen (en de kou!) helder genoeg te zijn en hadden we een prachtig zicht op en in de krater(s). De foto’s zeggen al genoeg denk ik. Zoals gezegd er waren meerdere kraters, alleen de Crater Principal heb ik nu op de site gezet. Deze is met zijn 300 meter diepte een diamater van 1050 meter de spectaculairste. Het landschap om de kraters heen is maanachtig en bestaat met name uit as als bodembedekking. Er groeien dan ook bijna geen planten.
Na een uur daar te hebben rondgekeken en gewandeld zijn we verder gegaan naar Cartago, de vroegere hoofdstad van Costa Rica. Daar hebben we de Basilica de Nuesta Señora de Los Angeles (Onze Lieve Vrouwe van de Engelen) bezocht. Deze kerk werd gebouwd op de plaats waar een beeldje werd gevonden van een zwarte madonna met kind door een boeren meisje. Maar het beeldje verdween steeds en werd dan weer op dezelfde plek terug gevonden en is nu te zien in een crypte. Verder waren er diverse vitrines met duizenden ex-voto’s. Dit zijn giften van gelovigen waarmee zij hun dank willen betuigen voor het genezen van een zieke of het verhoren van hun gebed. We maakten er ook een klein stukje van een Rooms-Katholieke dienst mee.
Hierna zijn we weer verder gereden naar Jardins de Lankester. Dit zijn botanische tuinen die vroeger zijn opgezet als Orchideeenkwekerij. Het was wel mooi, maar door het regenseizoen bloeien er nu weinig bloemen. Daarna zijn we opweg gegaan voor een lunch bij een koffieplantage in de Orosivalei. Fue muy, muy rico (het was heel erg lekker)!
Na een korte stop bij ruines van een kerk (Ujarras) zijn we weer teruggereden naar San Jose, waar we om ongeveer 16.00 uur weer bij school werden afgezet. Het was een gezellige dag en we hebben eindelijk een vulkaan gezien!

Morgen vertrek ik zoals jullie al weten naar Mata Palo voor het schildpaddenproject. Als het goed is komt de taxi al om 04.45 uur en gaan we eerst Marleen en Carlijn ophalen. Ik ben toch wel een beetje zenuwachtig. Nieuwe plek voor twee weken, ander bed een ander klimaat en andere werktijden. De meeste werkzaamheden vinden namelijk in de late avonduren en ’s nachts plaats. Het is de bedoeling dat er patrouilles gelopen worden op zoek naar schildpadden die eieren willen gaan leggen. De eieren moeten opgevangen worden en meegenomen worden naar het basiskamp waar ze in een door ons gemaakt nest worden gelegd. Overdag moet er worden gecontroleerd of er kleine schildpadjes zijn uitgekomen en deze worden dan uitgezet. De patrouilles duren drie uur en vinden plaats in shifts. Verder moet overdag het terrein schoongehouden worden zoals het sanitair en kan er geholpen worden in de keuken. Volgens mij moeten we ook de eventuele toeristen op het strand in de gaten houden vanwege eventuele eieren die zijn gelegd en kunnen er gewonde schildpadden worden 'verpleegd' in het kamp (komt mijn opleiding hier ook nog van pas!). Maar wat mijn daadwerkelijke werkzaamheden zullen zijn horen jullie als ik een keer de gelegenheid heb om achter het internet te kruipen. Dus het kan wel even duren voor jullie weer wat van me horen! Ik hoop dat alles goed gaat met iedereen en blijft gaan natuurlijk.
Hasta luego!

Marleen

  • 25 Oktober 2008 - 17:21

    Anita:

    Hoi Marleen!
    Wat bijzonder, joh, die vulkanen! Hoe koud was het daar boven? Zijn die vulkanen nog actief?
    Je moet hier uit Oudorp de groetjes hebben van verschillende familieleden, die Joosts verjaardag bezochten. Gisteren ging hij poolen met een groep vrienden en vanochtend zat de kamer vol. Er waren genoeg mensen om lootjes te laten trekken, dus dat is ook geregeld. Margriet heeft voor jou getrokken - ik weet natuurlijk niet wie, dus zul je je nieuwsgierigheid nog even moeten bedwingen.
    Vanmiddag hadden we ook nog wat bezoek en nu zitten we uit te buiken na een heerlijke pizza.
    Succes bij je schildpadden-werk!
    Groetjes, Anita

  • 25 Oktober 2008 - 19:46

    Oma.:

    Zo Marleen

  • 25 Oktober 2008 - 19:58

    Oma.:

    Lieve Marleen, zo je ziet is er bij mij iets mis gegaan,dus nu maar even opnieuw.Wat een mooie fotos van de vulkaan.En fijn vast iets te lezen over je nieuwe project.Als je daar kans hebt om te internetten dan mail ik je weer. Je mooie foto zonder probleem ontvangen.Veel succes en liefs van Oma.

  • 26 Oktober 2008 - 19:30

    Rineke:

    Mens, wat een belevenissen allemaal. IN een vulkaan kijken en op het randje van een krater balanceren! Dat wordt een dia-avond met verhalen als je terug bent. Maar voorlopig ga je aan het schilpaddenproject werken, zet hem op! Groetjes, Rineke ps. hier regent het ook

  • 27 Oktober 2008 - 12:30

    J.flokstra:

    Hallo Marleen, ik heb alles gelezen en foto's bekekken. Wat een mooie omgeving en wat een lieve kindertjes. Je zou ze zo meenemen. Ik geloof dat je het wel goed naar je zin hebt. Het is een hele belevenis voor je.Ik geloof dat ik niet verder mag. Anders een dubbele postzegel. Tot ziens Marleen en een goede tijd daar nog.Groetjes fam.Boekelaar-Flokstra

  • 29 Oktober 2008 - 19:01

    Anja:

    hola, ook wij hebben wat spaans gehoord de afgelopem week, dwz op Gran Canaria (Steven, Leon, Suzan, Diederik en ik), vandaar dat je even verstoken bent geweest van mijn episteltjes. Wij hebben grotendeels verrukkelijk weer gehad, maar ook nattigheid en mist in de bergen, "onze" vulkaankrater was wat kleiner dan die van jou, want die was wel heel indrukwekkend zo te zien op de foto.
    Veel succes met de Stoffeltjes en groetjes!

  • 31 Oktober 2008 - 15:36

    Marij:

    Hoi Marleen,
    Beter verlaat dan helemaal niet. Ik ben je beslist niet vergeten.
    Hierbij nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag en heel veel geluk voor in de toekomst.
    Ik heb reuze veel respect en bewondering voor je, dat je dit allemaal doet. Zo gigantisch knap en moedig.
    En wat zie je veel en wat doe je veel, wat maak je veel mee. Lijkt mij fantastisch dat allemaal mee te maken en te kunnen zien. Zelf geniet ik met volle teugen van je leuke boeiende verhalen. Iedere dag lees ik ze zelfs een paar keer door en verheug ik mij op de volgende. En niet te vergeten de mooie foto's.
    Marleen, geniet maar volop en heel veel sterkte met het schildpaddenproject. Ik leef met je mee en ik denk aan je. En veel dank voor je mooie kaart.
    Groetjes Marij

  • 02 November 2008 - 17:58

    Tobias :

    wat gaaf zeg, die vulkaan! heel mooi! met de konijnen hier thuis gaat het héééééééééééél goed. en nog de groetjes van iedereen in looierstraat 5!

    p.s.: veel plezier op costa rica

    p.p.s.: ik heb met voetbal aleen maar verloren.:(

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marleen

Ik ga ruim 2 maanden naar Costa Rica, waar ik 1 maand Spaans ga leren en 1 maand vrijwilligerswerk ga doen. Daarna heb ik nog een week om het land verder te ontdekken.

Actief sinds 12 Juli 2008
Verslag gelezen: 262
Totaal aantal bezoekers 25988

Voorgaande reizen:

13 September 2008 - 18 November 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: